Áreas Científicas

As áreas/sub-áreas científicas de intervenção ativa do Departamento em parceria com os Institutos de I&D, em que existem publicações internacionais em revistas de elevado impacto, projectos financiados e teses/dissertações em curso, incluem (mas não se limitam) aos seguintes itens (classificação do ERC):

Astronomia:

ASTROFÍSICACOSMOLOGIATECNOLOGIA
Exoplanetary science, formation and characterization of extrasolar planets

Galaxies – formation, evolution, clusters

Interstellar medium and star formation

Solar physics – the Sun and the heliosphere

Stars – stellar physics, stellar systems
Cosmology and large-scale structure, dark matter, dark energy

Gravitational wave astronomy

Relativistic astrophysics and compact objects
Astronomical instrumentation and data, e.g. telescopes, detectors, techniques, archives, analyses

Scientific computing and data processing

Física:

ENSINO DA FÍSICAFÍSICA EXPERIMENTALFÍSICA TEÓRICA
Social aspects of teaching and Learning, Curriculum Studies, education and Educational PoliciesElectronic Properties of Materials, Surfaces, Interfaces, Nanostructures

Lasers, Ultra-short Lasers and Laser Physics

Metrology and Measurement

Nanophysics, e.g. Nanoelectronics, Nanophotonics, Nanomagnetism, Nanoelectromechanics

Spectroscopic and spectrometric techniques
Classical and quantum physics of gravitational interactions

Mechanical and acoustical properties of condensed matter, lattice dynamics

Optics, Non-linear Optics and Nano-Optics

Statistical Physics: Phase Transitions, condensed matter systems, models of complex systems, interdisciplinary applications

Theory of fundamental interactions

Engenharia Física:

FÍSICA APLICADAFÍSICA MÉDICAFÍSICA TECNOLÓGICA
Climatology and Climate Change

Earth system modelling and interactions

Planetary geology and geophysics

Quantum Optics and Quantum Information

Signal Processing

Spintronics
Medical imaging for prevention, diagnosis and monitoring of diseases

Medical technologies and tools (including genetic tools and biomarkers) for prevention, diagnosis monitoring and treatment of diseases

Environment Health, occupational Medicine

Components and Systems for Applications (in e.g. Medicine, Biology, Environment)

Electrical Energy Production, Distribution, Applications

(Micro- and Nano-) Systems Engineering

(Micro- and Nano-) Electronic, Optoelectronic and Photonic Components

Networks, e.g. communication Networks and nodes, internet of Things, sensor networks, networks of robots

Atitude:

A investigação está em constante evolução, pelo que as áreas de interesse e de trabalho ativo do departamento vão mudando, ajustando-se ao conhecimento adquirido e às prioridades da sociedade.

Ao longo da sua história o DFA já contribui em muitos tópicos de forma notável e com relevância internacional, tendo sempre procurado adaptar-se ao contexto em que funciona.

A capacidade de se adaptar é essencial para assegurar que a investigação que se faz e a formação que se oferece aos estudantes que procuram o DFA é, em cada momento, o que tem de ser feito e com a qualidade que se espera de uma Universidade de investigação, como a U.Porto.